Where are you from? - Reisverslag uit Teaneck, Verenigde Staten van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu Where are you from? - Reisverslag uit Teaneck, Verenigde Staten van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu

Where are you from?

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Teaneck

Wat gebeurt er een hoop zeg, in zo'n eerste week school! ik heb inmiddels al mijn lessen gevolgd, en ik ben er helemaal tevreden mee. Het les systeem hier is heel anders dan ik gewend ben in Nederland. Mensen schrijven zich hier gewoon in voor de lessen die ze leuk vinden. (daarom zit m'n wijnklas zo vol ;)
Een aantal credits moeten binnen je major vallen, maar de rest mogen de 3e en 4e jaars zelf invullen. Verder is de lesindeling totaal verschillend. Voor een vak als Property Management moeten we een winstgevend concept bedenken voor een real estate bedrijf. We bouwen ons bedrijf op een groot stuk grond en we mogen helemaal zelf weten wat ermee doen. Op zich al hartstikke leuk natuurlijk. Het mooie is dat de docent echt een stuk grond voor ons heeft uitgezocht en dat we er volgende week met z'n allen heen gaan! Uiteindelijk moeten we een compleet plan schrijven waar de financiën, marketing, het design, constructie en development bij inzitten.. Wordt dus een aardige klus!

Van de docenten heb ik ook even staan kijken. Die nemen hier echt geen blad voor de mond! Tijdens onze les Labor Management (wat lijkt op management vaardigheden maar dan leuker) begon er een student te zeuren dat ze het zo zwaar had op haar werk omdat er een collega werd voorgetrokken. Ze was ontzettend aan het zeuren over dingen die totaal onlogisch waren. Ze werd in geen enkel opzich benadeeld, alleen kon haar collega (een oudere man) gewoon met meer dingen wegkomen. De docent zegt dan simpelweg: You just have to suck it up girl, you have to mind your own bussines! If it does not effect you, you should stay out of it. Ik moest echt proberen mijn lachen in te houden!

M'n andere klassen zijn ook (bijna) allemaal leerzaam. Het komt neer op veel papers schrijven, en je huiswerk bijhouden. Dit is hier echt heel erg belangrijk.. En ik verbaasde me ook over het feit dat werkelijk iedereen gewoon leest wat ze moeten lezen, en maakt wat ze moeten maken. Dat was bij ITM2 nog wel eens anders ;-)

Donderdag en vrijdag heb ik lekker zat tijd om al mijn opdrachten en huiswerk te maken..! ;-)
Gister lag ik dus lekker uit te slapen in mijn bedje, en oppeens wordt er op mijn deur geklopt. Ik kijk op de klok; 9:30.
Welke idioot klopt er op half 10 op m'n deur na een avond laat naar bed? Ik hoor de deur opengaan, "Hi, I'm your roommate!" . Ooooh. oke! Ik heb dus eindelijk een roommate! Veel van jullie zullen dit misschien niet begrijpen, maar ik ben blij dat ze toch nog is op komen dagen. Natuurlijk heb je af en toe een beetje alone time nodig, maar een kale kamer is niks! Als ik straks terug ben kan ik weer lekker op mezelf wonen, en voor de college experience mag dit natuurlijk niet uitblijven!

Ik heb het goed naar m'n zin, maar begin Nederland toch weer te missen. Wat is dat toch met het buitenland, dat je zo naar huis doet verlangen? Meer internationals beginnen er nu last van te krijgen. Je bent toch je hele levens style aan het terugvinden in een andere omgeving. De Brazilianen missen vooral hun familie, de Italianen hun eten (de pizza in de kantine maakt hen erg verdrietig) en ik mis vooral mijn fiets! Klinkt raar, maar dat ding is zo handig! Om van de ene kant van de campus naar de andere te komen ben je zo een kwartier aan het lopen. Prima excersize, en ik vind lopen niet erg, maar die fiets is zoveel handiger...!


Frequently Asked Questions

#1 " What's the difference between Holland and the Netherlands?"
... "There is no difference"

Na wat research kwam ik er trouwens achter dat Holland slaat op de twee provincies zuid en noord Holland, en dat the Netherlands ons hele land is, maarja, wie weet dat nou?

#2 "Why do you people have two different names for your country?"
... " Cuz we're cool!"

#3 " What language do you speak?"
... " Dutch"

#4 "Is that the same as German?"
... "Yeah, totally..."


Ik mis jullie :) en ik kijk uit naar de reacties :)

xxx



  • 01 September 2012 - 09:11

    Sanne:

    klinkt alsof je het goed naar je zin hebt! is je roomate een beetje aardig? is het allemaal echt zoals in die amerikaanse films????
    ben jaloers schat geniet er goed van!!!!

  • 01 September 2012 - 10:40

    Rico:

    Ilsjee!
    Wat leuk om weer je verhalen te kunnen volgen!
    Wat grappig dat die verschillen van lesgeven zo groot zijn! En toch gezellig toch nog een roommate.
    Leuk die FAQ's die je erbij zet! (En dat van Holland wist ik :p. Had t ooit ook is opgezocht).
    Heel veel plezier en ik blijf je verhalen volgen!

    Kus,
    Mij

  • 01 September 2012 - 16:53

    Sjoerd:

    Heej Ils,

    wat leuk dat je alweer een verhaal post, jou verhalen die lezen altijd zo lekker weg. Misschien een carriere switch??

    goed om te horen dat de lessen je bevallen en wat een shock joh dat mensen werkelijk doen wat de docenten zeggen hahahahhaha.

    Te grappig trouwens om te lezen wat ze je allemaal vragen, hebben die mensen geen google daar hahaha

    nou hoop je snel weer te lezen!

    X

  • 03 September 2012 - 21:50

    Conny:

    Ha Ilse,
    Leuk om weer je verhalen te lezen. Lijkt me ook een geweldige ervaring, zo'n tijdje in de USA.
    Waarom noemen ze het daar eigenlijk USA en Amerika? Twee namen voor een land. Snap ik niks van.
    Groetjes,
    Conny

  • 16 September 2012 - 07:57

    Natascha:

    Hoi Ilse, wat leuk om je verslag te lezen. Het klinkt as totaal anders als de stage die je in het buitenland liep. Met hoeveel verschillende nationaliteiten studeer je daar? Dat lijkt me echt heel leuk om zoveel verschillende culturen te ontmoeten die ook allemaal in een andere omgeving zijn. En hoe bevalt je roommate? Waar komt hij/zij vandaan? Hoe lang is je verblijf eigenlijk?
    Ik ben erg benieuwd of je nog op andere plekken komt dan het campus en wat je zoal kunt doen daar. Heel veel plezier en succes, er moet toch ook een beetje gewerkt worden ;-)!
    en veel liefs van ons allemaal. Natascha





  • 16 September 2012 - 08:00

    Natascha:

    tja, ik had duidelijk je eerste blog niet gelezen, ik lees meestal achter naar voren haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Teaneck

Ilse

Actief sinds 02 Mei 2011
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 20876

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Uitwisseling Amerika

27 Mei 2011 - 12 Augustus 2011

X-travel Stage

Landen bezocht: